چگونه در برابر کلاهبرداری ارز دیجیتال در امان باشیم؟ + ۱۰ راهکار
ویرایش محتوا
Keep Your Crypto Safe

کلاهبرداری ارز دیجیتال از مشکلات عذاب‌آور امروز است. چراکه بازار ارز دیجیتال در دوره پیشرفت و رشد قرار دارد و در ایران نیز در حال گسترش است. این بازار درهای جدیدی را به روی فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به کریپتوکارنسی باز کرده که باعث افزایش درآمد خواهد شد.  با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری ارز دیجیتال هم بیشتر شده و کلاهبرداران مشتاق سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها و بی‌تجربگی‌ها هستند. این کلاهبرداران از تاکتیک‌های مختلفی برای سرقت پول و اطلاعات شخصی افراد استفاده می‌کنند. پس تصمیم گرفتیم در این مقاله از کردیتخونه درمورد نحوه محافظت از خود در برابر کلاهبرداران و انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال صحبت کنیم.

درمورد سرمایه‌گذاری به‌خوبی تحقیق کنید

قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، باید تحقیقات کاملی را انجام دهید. این تحقیقات شامل جمع‌آوری اطلاعات درمورد شرکت ارائه‌دهنده ارز دیجیتال و خواندن نظرات سرمایه‌گذاران دیگر است. همچنین در طی تحقیقات خود می‌توانید بررسی کنید که آیا شرکت مدنظر در نهادهای نظارتی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ثبت شده یا خیر. اینکه چه ارزی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید نیز حائز اهمیت است؛ بنابراین شما برای اطمینان خاطر می‌توانید درمورد سابقه کلاهبرداری ارز دیجیتال مدنظر خود هم تحقیق کنید.

از خرید مطمئن و از کلاهبرداری ارز دیجیتال آگاه باشید

در خریدوفروش کریپتو، معمولاً سرمایه‌گذاران مجبور به پذیرش ریسک هستند؛ بااین‌وجود، بهتر است هنگام خرید یا فروش ارز دیجیتال از صرافی‌ها و وب‌سایت‌های قابل‌اعتماد خرید کنید که تدابیر امنیتی برای محافظت از وجوه و اطلاعات شخصی کاربران دارند. این امر به شما کمک می‌کند تا از کلاهبرداری ارز دیجیتال در ایران یا در کشورهای دیگر در امان و از خطرات احتمالی به‌دور باشید.

برای جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال از احراز دومرحله‌ای استفاده کنید

در امان بودن از کلاهبرداری ارز دیجیتال

یکی دیگر از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا از کلاهبرداری ارز دیجیتال به‌دور باشید، احراز هویت دومرحله‌ای است. درواقع احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) با نیاز به نوع دوم تأیید، قبل از اجازه دسترسی، لایه امنیتی اضافی به‌حساب شما اضافه می‌کند. این کار را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن روی گوشی یا از حتی با پیامک انجام داد. با فعال‌کردن 2FA در حساب خود، می‌توانید از دسترسی هکرها به حساب شما حتی اگر رمز عبور شما را داشته باشند جلوگیری کنید. پس اگر در بازار ارز دیجیتال فعال هستید و برای مثال درمورد کلاهبرداری ارز دیجیتال تتر نگرانی‌هایی دارید، با استفاده از این راه می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید.

مراقب کلاهبرداری‌های فیشینگ باشید

کلاهبرداری فیشینگ زمانی رخ می‌دهد که کلاهبرداران ایمیل‌های جعلی یا پیام‌هایی را ارسال می‌کنند که به نظر می‌رسد از طرف منابع قانونی مانند صرافی‌ها یا ارائه‌دهندگان کیف پول باشد. این پیام‌ها اغلب اطلاعات شخصی (نام کاربری، رمز عبور، و جزئیات کارت اعتباری) شما را می‌خواهند که بتوانند به حساب کاربری‌تان دسترسی داشته باشند. برای اینکه قربانی کلاهبرداری‌های فیشینگ نشوید، مطمئن شوید رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه شما با جدیدترین نرم‌افزارهای امنیتی به‌روز هستند، هرگز از شبکه‌های Wi-Fi عمومی برای تراکنش‌های حساس استفاده نکنید، همیشه آدرس ایمیل فرستنده را دوباره چک کنید و روی پیوندهای ایمیل‌های ناخواسته کلیک نکنید؛ زیرا یکی از پیچیده‌ترین انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال فیشینگ است.

کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارید

کلیدهای خصوصی برای دسترسی به کیف پول شما استفاده می‌شوند و به دلیل اهمیت بالایی که دارد باید همیشه ایمن باشد. هرگز کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید و بهتر است آنها را به‌صورت آفلاین در یک کیف پول سخت‌افزاری ذخیره ‌کنید. اگر شخصی به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند تمام ارز دیجیتال شما را به‌راحتی بدزدد و شما قربانی کلاهبرداری ارز دیجیتال خواهید شد.

مراقب فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشید

یکی از راه‌های کلاهبرداران کریپتو برای سرقت پول مردم این است که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند. آنها ممکن است وعده بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری داده یا حتی معاملات انحصاری ارائه دهند که به نظر بیش از حد خوب هستند. درواقع این فرصت‌ها تله هستند و شما باید مراقب این نوع تله‌ها باشید و به دامشان نیفتید. مثلاً اگر نمی‌خواهید گرفتار کلاهبرداری ارز دیجیتال تتر، بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال شوید، از قبل درمورد هریک از آن‌ها و انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال باشید.

از کلاهبرداری ارز دیجیتال در امان باشید

برای جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال رمز عبور قوی داشته باشید

استفاده از رمزهای عبور قوی برای محافظت از حساب‌های صرافی و کیف پول شما ضروری است. یک رمز عبور قوی باید حداقل 12 کاراکتر داشته باشد و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد. از استفاده از کلمات یا عبارات رایجی که به‌راحتی توسط هکرها قابل حدس‌زدن هستند خودداری کنید تا از کلاهبرداری ارز دیجیتال در ایران و خارج از کشور، در امان باشید.

برای پیشگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال، نرم‌افزار خود را به‌روز نگه دارید

به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار برای محافظت در برابر آسیب‌های امنیتی بسیار مهم است. برای اینکه در دام کلاهبرداران نیفتید و از حساب کاربری خود نیز مراقبت کنید، به‌روزرسانی منظم سیستم‌عامل، مرورگر وب و نرم‌افزار آنتی‌ویروس از جمله کارهایی است که به شما کمک می‌کند.

اطلاعات شخصی خود را به کسی ندهید

هرگز اطلاعات شخصی خود را در اختیار کسی که ادعا می‌کند ارائه‌دهنده صرافی یا کیف پول است، ندهید. شرکت‌های قانونی هرگز این اطلاعات را از طریق ایمیل یا تلفن نمی‌خواهند؛ بنابراین، اطلاعات شخصی‌تان را شخصی نگه دارید و آن را با کسی به اشتراک نگذارید. کلاهبرداران زیادی تلاش می‌کنند با در دست‌گرفتن اطلاعات شما به دزدیدن پولتان بپردازند.

به تبلیغات رسانه‌های اجتماعی اعتماد نکنید

به یاد داشته باشید که نباید به تبلیغات سوشال‌مدیا زیاد اعتماد کرد. کلاهبرداران تلاش می‌کنند با استفاده از پلتفرم‌های مخالف شما را در دام خود بیندازند. آن‌ها با طرح‌های تبلیغی مختلف، به شما وعده پول و هدیه می‌دهند و از تصاویر افراد مشهور برای جلب‌اعتماد شما استفاده می‌کنند. به‌هیچ‌وجه به تبلیغات زیاد برای ارز دیجیتال خاص اعتماد نکنید. یکی از انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال به بازی گرفتن احساس شماست و باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذار از این روند آگاه باشید.

کلام آخر

در این مقاله از کردیتخونه گفتیم که محافظت از خود در برابر کلاهبرداران رمزنگاری مستلزم دقت و احتیاط است. با انجام تحقیقات خود، استفاده از صرافی‌های قابل‌اعتماد، فعال‌کردن احراز هویت دومرحله‌ای، احتیاط از کلاهبرداری‌های فیشینگ، ایمن نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی و راه‌های دیگر می‌توانید از خود در برابر کلاهبرداری در ارز دیجیتال محافظت می‌کنید. اگر شما هم کلاهبرداری در ارز دیجیتال را تجربه کرده‌اید، می‌توانید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ارز دیجیتال، می‌توانید دیگر مطالب کردیتخونه را بخوانید.

مطالب مرتبط
shakhes-97
چرا فوریه می‌تواند مهم‌ترین ماه بیتکوین در سال ۲۰۲22۳ باشد؟
shakhes-97
چرا فوریه می‌تواند مهم‌ترین ماه بیتکوین در سال ۲۰۲22۳ باشد؟
shiba-creator
بنیانگذار ناشناس شیبا اینو از شبکه‌های اجتماعی خداحافظی کرد
top-tether-profit-zero
۴ تفاوت اصلی تتر با ارزهای دیجیتال دیگر
ویرایش محتوا

درج دیدگاه

مطالب پر بازدید
top-tether-profit-zero
۴ تفاوت اصلی تتر با ارزهای دیجیتال دیگر
چرا ارز دیجیتال بخریم؟خرید دلار از صرافی‌ ممکن است کمی زمان‌بر باشد. همچنین نگهداری پول...
پرداخت هزینه آزمون های بین المللی
پرداخت هزینه آزمون های بین المللی به ساده‌ترین شکل!
شرکت در آزمون های بین المللی این روزها اهمیت زیادی دارد. فرقی ندارد بخواهید رزومه‌تان...
بهترین سایت ها برای خرید هاست و دامنه
بهترین سایت برای خرید هاست و دامنه کدام است؟
در دنیای اینترنتی امروز، حضور آنلاین برای هر فعالیتی ضروری به نظر می‌رسد.
چالش های امنیتی در متاورس
چالش های امنیتی در متاورس و راهکارهای مقابله با آن
متاورس جهان مجازی جدید و پویایی است که از ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به وجود آمده...